Reisefot tester raskeste vei til Danmark

23-Aug-20xxx21-041-scaled.jpg

Magasinet Reisefot har testet Fjord FSTR og Supersepeed 1 som går mellom Kristiansand og Hirtshals. Foto Terje Engø

Nye Fjord FSTR er den raskeste vei til Danamrk om du velger sjjøveien. Det er et spennende skip, men som vanskelig kan kalles vakkert. Det minner sterkt om en mørk rød skoeske på avstand. Men Fjord FSTR er ikke laget for å være vakkert, men for å ta passasjerene over Skagerak raskere enn hva noen annen ferje kan tilby. Det har blitt en tøff konkurrent for det atskillige større skipet Superspeed 1. Magasinet Reisefot har testet begge skipene.

Fjoird FSTR
Fjord FSTR er ikke noe skip med smekre linjer. Men det er et svært effektiv måte å reise på. Foto Hirtshals Havn
Superspeed 1
Det tar en time mer å reise med Superspeed 1. Men spesielt terminalfasilitene i Hirtshals gjør dette til et litt bedre tilbud. Foto Hirtshals Havn

Det er mange år siden det å krysse Skagerak med ferje fra Kristiansand var ensbetydende med hæla i taket og en tur som gikk for sakte fart for at passasjerene skulle få tid til å både konsumere mat og drikke, og til å handle taxfreekvoten, og kanskje noen timer på ryggen i lugaren.

Raskeste vei til Danmark stadig raskere

Siden den gang har reisetiden blitt stadig kortere. Før Fjord Line fikk levert det nye skipet, opererte katamaranen Fjord Cat i ruten fra Kristiansand. Først til Hanstholm og siden til Hirtshals. Men båten, som hadde en lengde på 91 meter og bredde på 26 meter, ble for liten til å kunne tilby en stabil forbindelse.

I april i år kom Fjord FSTR til Kristiansand. Den er 109 meter lang og 31 meter bred. Den har plass til 1200 passasjerer og 410 personbiler. Marsjfarten er 37 knop. Det tilsvarer 68,5 kilometer i timen. En svært høy hastighet for et så stort skip.

Konkurrenten til Fjord FSTR er Color Line sitt skip Superspeed 1. Dette en atskillig større ferje. Skipet er bygget i 2007 og siden oppgradert i 2011. Det er 211 meter langt og 31 meter vredt med plass til hele 2315 passasjerer og 750 biler. Marsjfarten er ifølge rederiet 27 knop (50 kilometer i timen).

Raskeste vei til Danmark – eller mest behagelige?

Vi har sett på prisene, og det er som oftest lite som skiller de to båtene. En enkeltbillett en vei for en person koster i lavsesong stort sett 170 kroner hos Fjord Line og en tikrone mer hos Color Line. Det er ofte liten prisforskjell på raskeste vei til Danmark og nest raskeste. Priser på bil med sjåfør varierer mer, og en kan ofte spare noen hundrelapper på å velge riktig båt. De rimeligste billettene er normalt om du reiser frem og tilbake samme dag. Når dette skrives, har begge selskaper fjernet muligheten for å bestille billetter med retur samme dag. Disse har vært populære hos sørlendinger på handletur til Danmark.

 

Skip

Avganger fra Kr.sand

Pris passasjer

Rimeligste en vei 01.03 22.

Pris passasjer Rimeligste en vei 19.10.21

Pris bil

01.03.22

Pris bil

19.10.22

Pris buffet

I drift

Fjord FSTR

08:30

og 15:00

Kr 170

Kr 170

*Kr 775

*Kr 690

**Kr 199

 

Går ikke fra 7. november til 1. mars.

Superspeed 1

08:00 og 16:30

Kr 310

Kr 180

Kr 795

Kr 460

***Kr 299

****Business Class Kr 199

I drift hele året

*Kr 100 i avslag hvis medlem i Fjord Club.
**Enkel buffet som inkluderer småretter, kaffe, mineralvann og svært behagelig sete i lounge.
***Middagsbuffet med vin og øl inklusiv.
****Business Class er noe oppgraderte seter og inkludert forfriskninger, ikke buffet.
Fjord FSTR interior
På nye Fjord FSTR er loungen hvor den lille buffeten serveres helst forrest i skipet med god utsikt ut over havet. Foto Terje Engø

Buffeten som serveres om bord på Superspeed 1 er en flott, stor buffet med vin og øl inklusiv. Den stenges rundt en halvtime før ankomst til Hirtshals. Buffeten ombord på Fjord FSTR er begrenset, men lekker og fint presentert. Det er ikke en middagsbuffet, men en buffet for et mindre måltid. Skal du ha øl eller vin må det kjøpes i tillegg. Mineralvann, juice og kaffe er inklusiv.

Hva ønsker du av mat og komfort?

Det koker egentlig ned til hva du har behov for. Vil du spare en time reisetid, og kanskje noen hundrelapper på kostnaden av å ha med bil, er det ingen tvil om at Fjord FSTR har det mest fornuftige tilbudet. Om du har med bil er Fjord FSTR garantert raskeste vei til Danmark. Er du passasjer uten bil er det ofte mindre forskjell i tid.

Har du bil med på reisen er det heller ikke aktuelt å drikke alkohol som er inklusiv i buffeten på Superspeed 1. Er turen derimot for hyggen sin skyld, vil nok Superspeed være et bedre tilbud. Det må legges til at Magasinet Reisefot ikke har reist med Superspeed 1 etter at pandemien rammet. Men det er neppe særlig store forandringer.

God komfort på begge skip

Begge skip tilbyr god komfort. Hos Superspeed 1 kan du om du ønsker reise på businessklasse eller en annen klasse med faste komfortable plasser å sitte mot et tillegg i prisen. Fjord FSTR har i prisen for buffeten inkludert gode komfortable stoler i en salong forut i skipet. Mens Fjord FSTR tilbyr gratis internettforbindelse i alle deler av skipet, er det bare inklusiv om du velger Businessklasse på Superspeed 1. Du kan kort sagt gjøre raskeste vei til Danmark behagelig eller enda mer behagelig.

Skal du verken reise på Businessklasse eller ønsker å betale for en buffet, har begge skip gode kafeteriaer som serverer mat og drikke. Da er det nesten hipp som happ hvilken båt du velger.

Color Line sitt skip er desidert størst

Superspeed 1 er atskillig større, og derfor mer stabil i tung sjø. Den kan gå i en del høyere bølger uten at det blir for ubehagelig for passasjerene. Siden Fjord FSTR er en bred katamaran oppfører den seg annerledes i bølger. Den ruller ikke som et vanlig skip, men en merker mer risting og mye slag mot bølgene når skipets to «bauger» treffer.

2,5 meter bølger helt ok

Magasinet Reisefot krysset Skagerak i en bølgehøyde på 2,5 meter. Dagen før var avgangene med Fjord FSTR innstilt. Ifølge varslene var det da en bølgehøyde på fire meter. Denne bølgehøyden er ikke noe problem for skipet, men rederiet seiler ikke i bølgehøyder de vet vil skape ubehag for passasjerene.

Når vi skal bedømme skipene blir det automatisk å måle dem mot hverandre. Det er ikke alltid helt rettferdig. Det som trekker ned for Fjordline FSTR er fasilitetene i Hirtshals. I Kristiansand er det liten forskjell da begge bruker samme terminal.

Fjord Line sin terminal holder ikke mål

Ved ankomst Hirtshals måtte Magasinet Reisefot sammen med andre passasjerer vente i cirka 20 minutter på buss som skulle ta oss til Fjord Line sitt andre terminalbygg. De som ikke hadde egen bil eller bestilt drosje måtte bli sittende i bussen mens passasjer som skulle reise ble tatt med. Etter at disse var levert ved en liten relativt provisorisk terminal kjørte bussen de ankommende passasjerene til Hirtshals. Det hele tok godt over en halv time og to passasjerer mistet togforbindelse.

Dette bør Fjord Line finne en bedre løsning på. Color Line har terminal som ligger noen få minutter å gå fra Hirtshals sentrum. Tiden i som brukes her er også en del av reiseopplevelsen.

Superspeed 1 buffet
Den beste buffeten finner du ombord på Superspeed 1. Men hva er viktigst, - å spise elelr komme seg raskt over havet? Foto Terje Engø
Fjord FSTR buffet
Fjord FSTR tilbyr en kominasjon av lounge og en liten, men godt variert buffet. Dette skipet er også den raskeste veien til Danmark om de velger båt. Foto Terje Engø
5,5 150 pix høye stjerner til test

 Superspeed 1

Service om bord: 6/6

Betjening/vennlighet 5/6

Mattilbud om bord 6/6

Tid på overfarten 5/6

Pris en vei 6/6

Terminal Hirtshals 6/6

Terminal Kristiansand 5/6

5,5 av 6

 

5,0 150 pix høye stjerner til test

Fjord FSTR

Service om bord: 6/6

Betjening/vennlighet 6/6

Mattilbud om bord 6/6

Tid på overfarten 6/6

Pris en vei    6/6

Terminalløsning Hirtshals 2/6

Terminal Kristiansand 5/6

5,0 av 6

 

Superspeed 1 er vinneren

Fjord FSTR ville vært vinneren i denne sammenligningen hadde det ikke vært for terminalfasilitene i Hirtshals. 

En av de store fordelene Fjord FSTR har er tiden. Men når en ankommer Hirtshals en time raskere enn om en reiser med Superspeed 1, er tidsforskjellen liten om en skal bruke en halv time ekstra på å få forlate skipet.

Fjordline sin terminal for deres to andre skip ligger også lite fordelaktig sammenlignet med Color Line som har terminal i gåavstand fra Hirtshals sentrum. Da bør de få et mer effektivt system for ankommende passasjerer som ikke reiser med bil.

Det er denne detaljen som gjør at Superspeed 1 skårer et halvt poeng mer enn Fjord FSTR. Begge skip er gode valg om en skal raskeste vei til Danmark. 

Les våre magasineR - HELT GRATIS

scroll to top