“Keep dreams alive” er navnet på en kampanje hvor Magasinet på Reisefot gir bort annonseplass verdt en halv million kroner til reiselivsaktører. Det utgjør 40 gratis annonser i hver av magasinets to første utgaver, – 1 – 20 og 2 – 20. Dette er Norges nye digitale reisemagasin sitt bidrag i den store dugnaden, sier redaktøren.
– Ved å gi denne lille håndsrekningen vil vi bidra til at landets mange reiseglade får anledning til å både drømme om å reise og opprettholde reiselyst.
– Invitert til å annonsere gratis er alle enten de representerer norske eller utenlandske virksomheter. Det kan være hoteller og resorter, aktiviteter og opplevelser, regionale og lokale reiselivskontorer, cruiserederier, flyselskaper eller andre, forteller redaktør Emil Andre R. Engø.
Ifølge Emil skulle skulle de gjerne tilbudt annonser til flere. Men foreløpig er 40 satt som en grense, siden magasinet ikke skal innholde mer enn førti prosent annonser. Mem antall sider kan endres både i utgave en og to.
Det viktige for reiselivet helt kortsiktig er ikke å selge sine produkter, men opprettholde reiselysten blant tidligere og nye kunder. Gode reiselivsreportasjer ikke er en medisin mot Covid-19. Men kan være med på å skape drømmer og håp om dagen når verden igjen åpner seg. Dette gjelder både innenlands og internasjonalt. For reiselivet er det viktig at når så skjer, så må det en skikkelig kickstart til.
Magasinet på Reisefot slår et slag
– Magasinert på Reisfot slår et slag for reiselivet. Vi vil gjerne gjøre dette sammen med flere. Er det noen som vil slå et slag for en destinasjon og skrive en reportasje, tar vi gjerne i mot det. Vi stiller krav til at reportasjer skal tilfredsstille våre etiske krav med hensyn til reklame. Det innebærer for eksempel at om en reportasje er skrevet av en som arbeider for lokale turistmyndigheter eller et reisebyrå, eller av en blogger som har blitt sponset i forbindelse med reportasjen, må dette oppgis, sier Emil. Han legger til at bilder er vitkig for at reportasjer skal bli bra.
Les også: Reisefot deltar i dugnaden mot Coronaviruset
Ifølge Emil vil artikler og reportasjer som mottas bli redigert og behandlet journalistisk. Artiklene bør være om reisemål og opplevelser. Gjerne i Norge, men også resten av verden. Magasinet på Reisefot er et magasin for hele reiselivsnæringen.
Keep dreams alive
– På kort sikt vil ferie i vårt eget land være mer aktuelt for mange, enn mer fjerne og eksotiske reisemål. Men vi vil gjerne holde vedlike drømmene, enten de omfatter turer i skjærgården, på fjell og vidde eller eksotiske reiser til spennende destinasjoner som Thailand og Mexico.
I kampanjen «Keep dreams alive» gjelder prinsippet om første mann til mølla. Magasinet forbeholder seg også retten til å fordele annonseplassen mellom ulike grupper av reiselivsbedrifter. Likeledes vil det om mulig bli utvidet med flere sider. Da blir det også flere sider med gratis annonser. Siden magasinet har en liten redaksjon, vil det kreve at det også er tilgjengelig nok gode artikler og reportasjer. Disse må gjerne komme fra fra eksterne bidragsytere.
De som vil reservere gratis annonseplass finner all nødvendig informasjon HER.
– Dette er et lite bidrag. Om vi skulle solgt annonseplass ville de førti annonsene hatt en pris på 280.000 kroner pluss moms. Nå er det neppe lett å selge annonser i disse tider. Derfor finner vi det fornuftig å heller gi bort annonseplass verdt i overkant av en halv million kroner til næringen som Corona-viruset har rammet hardest. I øyeblikket handler det ikke om å selge reiser, men å skape drømmer og holde reiselysten vedlike, avslutter Emil. Han ber om at bestilling på gratis annonseplass sendes til:
Tekst og foto Redaksjonen
terje@magasinetreisefot.no