Skal du raskt frem i Bangkok, er det alternativer til både drosje, motorsykkeldrosje, buss og bybane. Bangkok kalles ofte Østens Venezia. Så reis på kanalene. Det går hurtig fra sted til sted.
Med drønnende maskiner og unge jenter som matroser og billettører som blåser i fløyter, kaster loss, og tar imot noen baht i betaling, kommer båtene susende.
Mens folk strømmer i land, strømmer andre om bord. Landligge varer under minuttet på hvert sted. Så gis det gass, skroget rister, og båten raser avgårde. Hver dag frakter båtene på kanalen Klong Saen Saep 90.000 – 100.000 passasjerer.
Dekksmannskapet bruker hjelm
Jeg legger Pratunams brede gater, fulle av biler, og enorme butikksentre med tusener av butikker bak meg. Borte er eksosen, de trange fortauene. I stedet blåser det en frisk bris mot ansiktet, mens båten antakelig gjør et sted rundt 20 knop, kanskje mer.
Vi møter en motgående båt. Skroget slår mot bølger. Spruten står høyt ut mot sidene. Båtføreren ser ingen grunn til å sakke. Vi glir hurtig mellom to brokar. Klaring mellom båtens tak av presenning og betongen er kanskje en halvmeter. Det går opp for meg hvorfor ”dekksmannskapet” bruker hjelm.
Vi nærmer oss en ny pir. Få meter fra piren skifter båtføreren til full fart akterover. To jenter hopper i land, fortøyer raskt. I løpet av sekunder har noen forlatt båten og noen har kommet om bord. Det plystres skingrende i en fløyte, båtføreren gir full fart forover, og båten skubber i fra.
Les også: Nan – Thailands ukjente perle
Når bølgene fra passerende båter er store, er det en liten fiberarmert presenning som kan løftes opp. Den gir litt beskyttelse mot den verste vannspruten. Siden de fleste om bord er pendlere som reiser med båten daglig, drar de automatisk i tauene som løfter presenningen for å slippe å bli våte.
Fasjonable The Mall i Bangkapi
Jeg er på vei til det store shoppingsenteret The Mall i bydelen Bangkapi.
Det er stortt senter med store supermarkeder og utallige motebutikker, urmakere, gullsmeder, elektronikkforhandlere og hva annet hjertet måtte begjære av shoppingmuligheter.
The Mall er også en drøm for de som vil spise, enten de velger den stor ”mathallen”, eller en liten restaurant. Selv elsker jeg stedets sushirestauranter. Å si de er de beste i Bangkok ville være en overdrivelse. Derimot er det ingen overdrivelse å si at de serverer sushi og sashimi av svært god kvalitet til overkommelig pris.
Bangkok er Asias Venezia
En tur med kanalbåt er ikke bare en praktisk måte å unngå den voldsomme trafikken i Bangkok, det er også en måte å se litt av det fargerike livet til byens befolkning. Båtene passerer ikke bare mange templer, små restauranter, butikker, mens også like utenfor hjemmene til de som bor der. Mange steder har de pyntet gjerdene langs kanalen med blomster, andre steder bader unger.
Bangkok er har et stort nettverk av kanaler. Ikke alle er åpne for båttrafikk. Men det er ikke uten grunn at byen ofte kalles for Asias Venezia.
Båtene i kanalen går i fast rute mellom 05.30 og 19.30. Etter denne tid kan du fortsatt chartre din egen båt.
Praktisk:
Fly til Bangkok
Det er mange flyselskaper som tilbyr billetter fra Oslo til Bangkok. Prisene varierer etter sesong. Men reiser du i lavsesong kan du få billetter til under 4000 kroner tur/retur. En normal pris utenom høysesong er 4800 til 6500 kroner.
Norwegian og Thai Airways flyr direkte. Husk når du leter i jungelen av billettpriser at det kan være dyrt å spise og drikke på flyplasser. Så selv om direkte fly ofte er litt dyrere, blir det ofte billigere enn om en har flere timers stopp i Europa eller Midtøsten.
Transport i Bangkok
Drosje er svært rimelig. Forlang at taksameteret brukes. Noen drosjesjåfører ønsker å tilby fast pris når de får turister i bilen. Men det er ulovlig. Taksameter skal brukes.
Reiser du fra Bangkapi til Petchaburi Road i nærheten av bydelen Pratunam med buss, tar turen over to timer i rushtiden.
Utenfor rushtiden tar bussen en time, mens en drosje bruker alt fra en halvtime til godt over en time.
Med kanalbåt er turen unnagjort på 25 minutter. Opplevelsesrike minutter.
Tekst og foto Terje Engø