Femstjerners cruise på Rhinen

IMG_0338-scaled.jpg

Et cruise på Rhinen er en fantastisk reise i Europas historie.

Slott og borger ligger tett langs Rhinen. Noen er mektige og troner over elven, andre ligger i ruiner og vitner om en konfliktfylt historie. Magasinet på Reisefot er på elvecruise med Viva Cruises om bord på cruisebåten Inspire.

På 5-stjerners elvecruise på Rhinen – DEL 3 av 4

 

Vi har kastet loss fra Andernach. Det er fire timers seilas, en god ala carte lunch og en liten stund på ryggen i suiten før vi klokken fem ankommer vinbyen Boppard. Men før det, er det bare å nyte utsikten.

Bratte fjellsider, slott og borger ovenfor små landsbyer langs elvebredden. Noen er store restaurerte slott og borger, andre ligger i ruiner. Ødelagt av konflikter og tidens tann.

Langs elven ligger landsbyer, små og store byer på rad. Noen har malt stedets navn med store bokstaver på murene som beskytter mot Rhinens krefter når det er flom. Noen steder er det et skilt med et nummer som angir hvor mange kilometer fra byen Konstanz du befinner deg. Byen ligger ved Bodensjøen hvor grensene til Østerrike, Sveits og Tyskland møtes.

Grønne som vakre smaragder

Vindruerankene ligger som vakre grønne smaragder oppover åser og fjellsider.

Før vi ankommer Boppard er de bratte fjellsidene kledd i grønne vinmarker, borger og slott rundt hver eneste sving i elven. Hvilken vei fjellsidene vender er, sammen med fjellgrunn og jordens næringsinnhold, med på å avgjøre hva druene brukes til. Desto mer sørvendt, desto høyere sukkerinnhold i druene, om de da ikke høstes tidligere for å unngå for mye sukker.

Fra den store gode sengen har jeg panoramautsikt til vindruerankene. Noen irrgrønne som de vakreste smaragder, andre lysere grønne og med tydelig mindre løv. Det er lett å se hva som er unge, gjerne nesten nyplantede drueranker, og hva som er drueranker som i årtier har forsynt vingårdene med råstoff til kjente tyske viner.

En elv har fått nytt liv

Rhinen har fått nytt liv. Nå er den et drømmested for padlere, fiskere og ikke minst for fugler som finner mat langs breddene.

Noen steder står sportsfiskere og prøver å lure ørret og annen fisk til å bite. Kajakkpadlere padler nært land for å unngå den sterkeste strømmen og de utallige båtene som seiler på Rhinen. Skarv, ender, svaner og andre fugler trives langs elvens bredder. Flere hundre milliarder kroner er siden 70-tallet brukt på å stoppe utslipp fra industri og byer.

I sin tid ble det fisket 250.000 laks årlig i Rhinen. Laksen vandret fra Nordsjøen helt til Basel i Sveits. Men laksen ble utryddet av overfiske og forurensning. Nå har utsett av lakseyngel gjort at laksen er tilbake i Rhinen. Ikke i mengder som i gamle dager, men som et tegn på at miljøet i elven stadig blir bedre. Det er nå registrert laks 700 kilometer ovenfor elvens munning. Elven har bokstavelig fått et nytt liv.

Flotte Marksburg troner over Rhinen

Marksburg er en av mange flotte slott og borger.

Marksburg er ett av førti flotte slott og borger på strekningen Bingen – Koblenz.

Rundt en times tid før vi ankommer Boppard seiler vi under slottet Marksburg som troner over småbyen Braubach. Dette er et slott som ble bygget på 1100-tallet som et fort for å beskytte byen. Marksburg er det eneste av to slott og borger langs Rhinen som aldri ble utsatt for noe direkte angrep i middelalderen.

Slottet har ikke bare hatt oppgave å forsvare byen, men også å sørge for at de som benyttet Rhinen til frakt av varer betalte en avgift. Denne avgiften tilfalt familien Eppstein som også eide slottet. I dag ville sannsynligvis begrepet bompenger blitt brukt. Braubach var bare ett av mange steder hvor det ble bygget slott og borger for å både kontrollere trafikken på elven, men ikke minst for å kreve inn avgift av forbipasserende båter og flåter.

Beskutt av artilleri i 1945

Slottet har det skiftet eierskap utallige ganger. Napoleon brukte slottet som fengsel og hjem for invalide soldater på begynnelsen av det 18. århundre. Han ga siden slottet som gave til hertugen av Nassau i Karibia for hans hjelp. Senere ble slottet en del av et territorium kontrollert av den tyske staten Preussen. I 1900 ble slottet solgt for en symbolsk pris til Deutschen Burgenverinung, en privat stiftelse som hadde til formål å bevare tyske slott og borger.

I 1945 gjemte tyske styrker seg i slottet, og det ble påført skader da det ble beskutt av amerikansk artilleri. Etter krigen ble slottet reparert.

Borgen Fürstenberg ble lagt i ruiner

Borgen Fürstenberg ble gjenreist flere ganger. Til slutt ble den liggende som en ruin, i motsetning til mange andreslott og borger.

I går, før vi ankom Andernach, seilte vi forbi borgen Fürstenberg som ligger i åssiden ovenfor landsbyen Rheindiebach. Selv om de fleste slott og borger er tatt vare på, ligger denne i ruiner. Borgen ble antakelig bygget på slutten av 1200-tallet. Allerede i 1303 ble det ødelagt i en konflikt mellom en lokal hertug og en erkebiskop.

Bare fem år senere var borgen bygget opp igjen av en annen erkebiskop, før en jarl tre år senere ødela borgen. Erkebiskopen bygget fikk borgen bygget opp igjen i løpet av to år. Men det skulle bare gå tretti år til borgen i 1343/44 ble ødelagt av to jarler. Siden har borgen ligget som ruiner, et minnesmerke over de mange konfliktene som har formet historien i området.

67 kilometer med 40 slott og borger

Boppard ved Rhinen

Vakre Boppard ankom vi etter en lang seilas forbi flotte slott og borger, grønne marker med vinranker og små pittoreske byer. Foto Wikimedia Commons

Et elvecruise på Rhinen er en seilas gjennom mange viktige historiske steder. Bare lang strekningen som kalles Midtre Rhinen, en kløft som strekker seg 67 kilometer mellom byene Bingen til Koblenz er der 40 slott og borger. Alle er bygget i middelalderen og er i dag beskyttet av UNESCO som en del av verdensarven.

Litt før klokken 17 legger vi til ved vinbyen Boppard. Her står en vandring i den historisk interessante byen på programmet. En historisk vandring med sju stopp for å smake på noen av byens mange viner, før det blir kveld og tid for nok en nydelig middag om bord på Inspire.

NB

Magasinet på Reisefot deltok på cruiset som her beskrives etter invitasjon fra Viva Cruises og United Nordic Spirit som dekket reise og cruise. Artikkelens innhold er en objektiv gjengivelse av våre opplevelser og erfaringer.

Tekst og foto Terje Engø

terje@magasinetreisefot.no

 

scroll to top