På elvecruise blant slott, vinranker og geysirer

IMG_0375-scaled.jpg

Her passerer vi et annet cruiseskip, Exellence Queen, med borgen Stolzenfen i bakgrunnen. Borgen som ble ferdig i år 1259 er nå beskyttet av UNESCO som en del av verdensarven.

Å krysse gjennom skiftende landskap på elvecruise er mektig opplevelse. For her er nærhet til skiftende landskap, byer, slott og borger, en travel elv og nye overraskelser rundt hver sving. Magasinet på Reisefot er på elvecruise med Viva Cruises om bord på cruisebåten Inspire.

På 5-stjerners elvecruise på Rhinen – DEL 2 av 4

 

Når Andernach Geysir har et utbrudd skjer det samme som i en champagneflaske. Kullsyre ekspanderer og presser vannet opp mot overflaten. Vannet kan nå en høyde på hele 60 meter. Foto Rainer Lippert/Wikimedia Commons.

På Viva Cruises sien elvecruise er det fokus på smittevern. Hver dag måler skipslegen kroppstemperaturen til passasjerene.

Det ble kveld. Mørket senket seg over Rhinen. Første stopp ville bli den lille byen Andernach. Der anløper vi i de tidligere morgentimer.

Mens skumringen senker seg over Rhinen første kvelden, inntar vi en nydelig ala carte middag i båtens bistro. Passasjerene om bord må sitte med samme bord på hele cruiset. Kanskje ikke det en ønsker, men det som er nødvendig for å redusere faren for at Covid-19 skal spre seg om det kommer en smittet passasjer om bord.

Det er fokus på smittevern hele tiden. Ikke overraskende må skipets lege måle kroppstemperaturen til alle passasjer hver ettermiddag. Betryggende er også at det i Tyskland er godt fokus på smittevern. Ikke bare på cruise. Her har folk respekt for avstand, det brukes munnbind i butikker og andre lukkede rom med flere mennesker, – og ikke minst må alle serveringssteder registrere alle gjester slik at smittesporing kan skje effektivt.

 

Den mektige Kølnerdomen

Fra bistroen er det flott utsikt mot det lille akterdekket, og nedover Rhinen. Siden tilbringes tid i loungen hvor en kan fortsette å nyte gode viner, kaldt øl eller gjerne en cocktail.

Litt over elleve på kvelden seiler vi under seks nye og eldre broer som krysser Rhinen i byen Køln. På høyre side, styrbord som en sjøulk sier, passerer vi den mektige Kølnerdomen.

 

Naturens gigantiske champagneflaske

Geysiren ligger like ved Rhinen. Kilden ble funnet siden det lekker kullsyregass fra elvebunnen. Foto Holger Weinandt/Wikimedia

Andernach Geysir er erklært som verdens høyeste kaldtvannsgeysir av Guinees Book of World Records. Når utbruddene kommer er det en voldsom demonstrasjon av naturens krefter. Geysiren ligger bare noen steinkast fra Rhinen.

Det hevdes at det I 1903 ble boret et 343 meter dypt hull for å hente opp kullsyre til bruk i mineralvann. Årsaken til at det ble boret her var at det kom kullsyrebobler opp fra bunnen i Rhinen i dette området. Da geysiren fikk sitt første utbrudd ble vannet blåst førti meter opp fra grunnen. De sterkeste utbruddene kaster vannet seksti meter opp i luften. Til sammenligning er de mest effektive brannbilene som er bygget ikke i stand til å nå lengre opp enn rundt tretti meter.

Kullsyre fra Andernach Geysir ble brukt frem til 1957. I 2001 ble det boret ett nytt 350 meter dypt hull inn til en artesisk vannkilde. Straks boret nådde vannkilden kom et utbrudd som resulterte i en førti meter høy vannstråle.

 

En del av Geopark Vulkanland Eifel

Det går normalt en til halvannen time mellom hvert utbrudd. Da blir 7000 – 8000 liter med vann presset opp fra den artesiske kilden. Når islandske varme geysirer har et utbrudd er det er resultat av varmt vann som ekspanderer til damp når det kommer i kontakt med varmt fjell. I Andernach er det kullsyregassen som bruser, nøyaktig som i en ristet champagneflaske. Andernach Geysir har siden den har blitt brukt til kullsyreproduksjon fått installert en ventil. Denne lukkes av hensyn til sikkerhet om natten.

Andernach Geysir er en del av Geopark Vulkanland Eifel. Dette er en park med vulkansk fjell som dekker 2200 kvadratkilometer. Den strekker seg fra grensen til Belgia, over fjellkjeden Eifel til Rhinen i øst. Geysiren er en populær opplevelse som hører med på programmet om en kommer hit på elvecruise.

 

Elvecruise fra Sveits til Nordsjøen

Tilbake på MS Inspire, er det tid for lunsj. Mens den inntas kastes det loss. Vi glir ut på den travle elven. Store elvebåter kommer oss i møte og glir forbi. Vi seiler oppover elven med en fart på rundt ti til tolv kilometer i timen. Nedover kan vi gjøre opptil tjue kilometer. Når vannet i Rhinen har en fart på seks til ti kilometer i timen reduserer det farten en seiler oppover elva, men gir tilsvarende ekstra fart nedover.

Rhinen er 1320 kilometer lang. Elven er seilbar fra Basel i Sveits, på grensen til Tyskland og helt ned til der den i Nederland renner sammen med elvene Maas og Schelde. Der danner elvene et stort elvedelta ved Nordsjøen. På veien renner Rhinen ikke bare gjennom de nevnte land, men den er også en del av grensen mellom Sveits og Liechtenstein, Sveits og Østerrike, Sveits og Tyskland og Frankrike og Tyskland. Helt fra Basel til  Nordsjøen kan en i praksis seile på elvecruise.

Her passerer vi et annet cruiseskip, Exellence Queen, med borgen Stolzenfen i bakgrunnen. Borgen som ble ferdig i år 1259 er nå beskyttet av UNESCO som en del av verdensarven. Elvecruise på Rhinen er en seilas forbi utallige historisk interessante byer, slott og monumenter.

Store slott og borger

Nå og da seiler vi forbi vakre vinmarker. Andre ganger er det mektige borger eller vakre slott i fjellsidene ovenfor Rhinen. Noen ganger passerer vi andre cruiseskip. Ikke så ofte. Det er bare Viva Cruises og noen få andre som har stort opp med elvecruise etter at Coronapandemien lammet elvecruisenæringen.

Å være på elvecruise er som å være på første rad til et fantastisk skuespill. Der er hele tiden noe som fanger oppmerksomheten. Det er TV på lugaren. Men bedre skjerm enn panoramavinduene som utsikt fra sengen ut til den virkelige verden som glir forbi, gjør at TVen forblir avslått.

Les også: På 5-stjerners elvecruise på Rhinen – i fire deler

 

NB

Magasinet på Reisefot deltok på cruiset som her beskrives etter invitasjon fra Viva Cruises og United Nordic Spirit som dekket reise og cruise. Artikkelens innhold er en objektiv gjengivelse av våre opplevelser og erfaringer.

Tekst og foto Terje Engø

terje@magasinetreisefot.no

 

scroll to top