Gratis magasin med fokus på fantastiske Afrika
Magasinet på Reisefot har våknet fra Covid-dvalen og har nå publisert det første magasinet i et nytt konsept hvor bladene har en utgavepartner. Dette konseptet er laget for å etablere kontakt mellom våre lesere og reiselivsnæringen. Her kan du hente både inspirasjon, kunnskap og finne kontakter som kan hjelpe deg med å få de beste Afrika-opplevelsene.
I denne utgaven er spesialisten på sørlige Afrika, Destination Africa utgavepartner. Utgaven er også laget i nært samarbeid med det Tourism South Africa.
– Dette er det første av tre magasiner som skal fokusere på Afrika. Den neste kommer før sommerferien, og den siste på høsten. Utviklingen i Coronapandemien vil påvirke tidspunktene. Nå på våren og forsommeren kommer vi også med en utgave om de tre polske byene Gdansk, Sopot og Gdynia. Deretter følger en utgave om norske kystopplevelser. Denne var opprinnelig planlagt publisert i fjor høst. Men slik smittetrykket utviklet seg, valgte vi å vente, sier ansvarlig redaktør Emil Andre R. Engø, og han fortsetter.
– Det nye konseptet gir oss mulighet til å gi et reisemål eller annet tema skikkelig oppmerksomhet, – noe spredte artikler i tilfeldige magasiner eller nettsider ikke kan gi. Dette blir små oppslagsverk som de reisende kan lese online eller laste ned for å lese offline, sier Emil.
Åpen om sponsing og trafikk
Redaktøren frykter ikke at magasinet skal bli sett på som dårlig kommersiell journalisitkk, selv om her er åpenbar sponsing.
– Reiselivsmediene er allerede dominert av sponsing. Men det er ikke altid like synlig. Vi gjør det klart for våre lesere hvem som er utgavepartner eller på annen måte har bidratt til magasinets innhold. Vi satser på å være transparente på alle områder. Det gjelder også på våre trafikktall på nett.
– Det er ofte forvirring om hvor mange lesere et nettsted eller en artikkel har. Det blir enklere når ett magasin har ett klart fokus. Når våre utgavepartnere i tillegg får full adgang til våre data på Google Analytics og sosiale medier, kan de selv se antall visninger.
– Fortsatt er dette aldri korrekte tall. De fleste av oss opererer fra ulike IP-adresser. Det kan være en ip-adresse på nettforbindelse via telefon, en på jobb, en hjemme, for ikke å snakke om mange ip-adresser når en er på reise. Så om noen reklamerer med trafikk fra for eksempel 25.000 unike ip-adresser, er dette ikke unike personer. Det reelle tallet er kanskje under halvparten.
LES MAGASINET HER
Når en Facebookgruppe forteller hvor mange medlemmer, liker eller følgere de har, forteller det lite. Det som betyr noe, er hvor mange som er aktive. Mange blir medlemmer, og er de så lite aktive at de ikke får noen oppdateringer i sin feed.
Norsk Reiseforum er en Facebookgruppe som drives av Magasinet på Reisefot. Vår erfaring er at av i overkant av cirka 4600 medlemmer er 2400 – 2600 aktive. Antall varierer med hva som legges ut og interesse.
– Når vi skaper trafikk både gjennom SEO-optimalisering av artikler på nett og gjennom promotering i sosiale medier, treffer vi selekterte grupper. For eksempel vil de fleste som leser dette magasinet ha interesse for Afrika. Annonsører og utgavepartner er selvfølgelig interessert i denne gruppen. Tusen selekterte lesere er viktigere en 10.000 tilfeldige, sier Emil. Derfor jobber vi hardt med å promotere innholdet i sosiale medier for at våre partnere og annonsører skal få uttelling. Ikke minst skal de få se hvilken uttelling de får.
Safari til det beste for dyrene
Safariturer blir sett ned på av mange som mener dyrene bær leve i fred for mennesker. Men fakta er at safari har skapt titusener av arbeidsplasser. Det har gjort at det har blitt vanskeligere for snikskyttere og mange plasser øker antall ville dyr.
Mange safariarrangører driver også ulike prosjekter for å verne om ville dyr, og sette ut dyr steder de før var helt eller nesten utryddet. Se videoen på denne siden og lær om innsatsen Buffelsdrift Game Lodge gjør for at det skal bli flere geparder. Dette er bare ett av flere prosjekter de deltar i for å beskytte dyrelivet og vise sosialt ansvar.
Velg derfor gjerne en safariarrangør som gjør litt ekstra for dyrene. Kontakt gjerne vår samarbeidspartner på Afrika, Destination Africa for råd, eller en av våre annonsører.
Magasinet på Reisefot forsøker å være til hjelp for både mennesker og dyr gjennom fokus på dyrevern og sosialt ansvar overfor ansatte og lokalsamfunn.
Klikk her og les vår Afrikautgave